Poznámky z CVVZ 2013 - Třebíč

Opět po roce jsem se přihlásil na netu, zaregistroval si programy a
vyrazil na úžasnou akci – Celostátní Velkou Výměnu Zkušeností –
tentokrát byla v Třebíči. Pro ty co netuší – jedná se o víkendový
zábavě naučný seriál seminářů, kde se člověk pracující ve
volnočasovkách zejména pro děti a mládež může dozvědět spoustu
zajímavých informací a ZEJMÉNA strávit víkend ve společnosti několika
set stejně pohodových a z práce s mládeží nadšených lidí dokáže
dobít baterky aspoň do další CVVZky.

Outdoorové aktivity [Coody]

  • seminář se zabýval hlavně tím co znamená papír z nějakého
    školení
  • proč být vyškolen? → když se něco stane, mohu prokázat, že jsem
    vyškolen, nic jsem nepodcenil a tak to byla nešťastná náhoda (když nejsem
    proškolen i když jsem nic nepodcenil, teoreticky mám o problém navíc –
    samozřejmě záleží na soudu)
  • kurz by měl být zaštítěn MŠMT (bude to mít určitě
    větší váhu)
  • nepedagogický pracovník musí absolvovat Xnásobně větší časovou
    dotaci než pedagogický pracovník (to je zásadní! – všechny kurzy jsou
    v tichosti jen pro pedagogické pracovníky, jinak dle ministerstva není
    splněna časová dotace a kurz je pro „obyčejného smrtelníka“ dle norem
    k ničemu)
  • v rámci kurzu pro nepedagog. pracovníka musí být totiž i psychologie,
    atd. (místo 20 hodin za víkend musí mít kurz přes 200 hodin)

Rozdíl: Horský vůdce /
horský průvodce

  • Horský vůdce – mezinárodně uznávané, velmi náročné,
    v přihlášce se dokladuje, že člověk vylezl 5 různých 500m
    stěn atd.
  • horský průvodce – kurz s dotací cca 250 hod (cena 23 tisíc
    kč) – potom je to v rámci pobytu v horách dostatečný kurt
    (akreditováno MŠMT)

Pedagogický pracovník

  • aby se člověk stal pedagogickým pracovníkem ve smyslu ministerstva musí
    se stát alespoň Asistentem pedagoga (je to kurz o časové dotaci cca
    240 hodin – potom budou pro člověka plně platné všechny kurzy
    akreditované MŠMT v běžně poskytované časové dotaci)
  • v rámci ČRDM se pracuje na tom, aby se společné části kurzů
    (psychologie atd.) uznávaly a stačilo by tak absolvovat „velký“ kurz jen
    jednou a potom by člověk akorát absoloval těch pár desítek hodin
    konkrétního kurzu

Kritické myšlení [Tom
Protivínský]

  • povídali jsme si o kritickém myšlení, zejména argumentačních
    faulech
  • na začátku nám byla představena teorie komunikace: 55% je sdělováno
    neverbálně, 38% paraverbálně a 7% verbálně, aby nám bylo po chvíli
    řečeno, že to je kec, že tato „slavná procenta“ vytvořil někdo na
    základě strašné metodiky na vzorku pár studentů)
  • v psychologii se prakticky nic nedá dělat exaktně
  • při čtení textu je dobré zamyslet se nad:
    • nepůsobí text příliš na emoce?
    • není txt argumentačně přiliš černobílý
    • pokud je poukazováno na něco negativního, je vzhledem k tomu
      argumentováno vyváženě? (nebo je to čistě negativní)
    • to že text není čistý argumentačně ještě neznamená, že to není
      pravda!
    • v textu lze hledat argumentační fauly (obzvláště lehké je to
      v internetových diskuzích) – je jich spouta typů a poukazují na
      nerozumovou argumentaci (argumentační fauly viz třeba http://obcanskevzdelavani.cz/work/ke-stazeni/argumentacni-fauly-A4-CB.pdf) –
      jde z nich udělat i pexeso pro děti apod.

Potřebuju tajný fígl kámo
[Jezevec]

  • místo debaty byla prezentace od boku na navržená témata (trošku
    nechtěně nás Jezevec nepustil ke slovu, ale nikomu to nevadilo)
  • z toho co by účastníci chtěli slyšet vykrystalizovaly zejména
    3 témata:
    • jak dokopat k práci lidi co nedělají
    • práce na dálku (detašovaný tým apod.)
    • manažování a motivace lidí

Motivace lidí

  • když je skupina nad cca 5 lidí, platí:
    • 18% pro myšlenku dejchá, tahnou to
    • 68% jsou „obyčejní dělníci“ – vidí se produktivnější než
      jsou; oproti prvním 18% se zdají být o dost horší
    • 14% jsou bořiči – je to ultimátní zlo; dělají něco v čem se
      necítí, chtěli by to vést, tak kazí (umí stahovat k neaktivitě
      ostatní); je třeba se jich zbavit; někdy kaziči být vůbec nemusí
      (typický kazič se v neziskovkách málo potká)
    • jen díky 4% rozdílu mezi 1. a 3. skupinou vše funguje
  • nemůžu lidi motivovat, když nevím proč jsou v organizaci – klidně
    si na každého založit složku (trošku jako STB, ale věděli, proč to
    dělají)
  • každý má podvědomý strach, že bude vykořisťován – dá se tomu
    pomoct, že si s každým domluvím konkrétní časovou dávku (kolik času
    tomu můžeš věnovat – 4 hodiny? ok … každý týden kontrolovat, když
    to někdo nestihne, vpohodě, ale příští týden to zkus dohnat, i když to
    dožene jen na 80%, furt lepší, než když nebude dělat vůbec …když to
    dlouhodobě nestíhá, tak prostě zmenšit domluvený čas)

Práce na dálku (z domu)

  • pokud se není tým schopný ani párkrát za rok sejít, sehnat si lidi
    blíž! (nemá to cenu)
  • práce z domu:
    • udělat si doma „office“ – nikdy nepracovat v posteli (ta je na
      spaní a sex) – před prací se třeba i pracovně obléct, ženská se
      může namalovat atd.) – psychologicky je jen 8% lidí schopných pracovat
      z domu stejně efektivně jako v práci
    • společná práce je motivující (vidím, že ostatní pracují → taky
      pracuji) … toto podporuje i stejnokroj (proto MCdonalds apod. mají
      stejnokroj; v extrému na kafepauzu musí někde sundat firemní tričko)
  • když je společné pracoviště, lidi tam budou časem chodit pracovat
    i na svých věcech, učit se do školy apod. – to místo a atmosféra je
    bude motivovat

Rozdělování práce

  • poučka „manažer rozděluje práci tak dobře, že na něho žádná
    nezbyde“
  • ve skutečnosti pracuje, protože ideálně zjišťuje od každého:
    • cos dělal minulý týden
    • co budeš dělat tento týden
    • co ti brání v práci (! velmi důležité – zjistíme zpětnou vazbu,
      co je třeba řešit – to je hlavní úkol manažera)
  • takto máme sami kontrolu nad věcí + dotyčný vidí, že má jeho práce
    smysl, má naši zpětnou vazbu

Práce co musí někdo udělat

  • pokud je práce, kterou musí někdo udělat a nikomu se do ní nechce –
    udělat deal, např. „30% času dělej to a to a zbylých 70% dělej tohle,
    protože tě to baví nejvíc“
  • typicky někdo v práci dělá webovky, ale není v naší organizaci, aby
    dělal webovky a nechce je dělat, chce třeba fyzicky makat – domluvíme se
    s ním, že část svého času věnuje webovkám a zbytek bude dělat co ho
    maximálně baví – půjde zbourat starou zídku (bude vědět na čem je a
    nebude se bát objevit, že ho někdo zaúkoluje prací, kterou
    nechce dělat)

Motivovat k naučení se

  • neučit někoho něco protože potřebuju, aby to uměl (udělal) –
    dotyčný musí pochopit k čemu mu to bude (více či méně mu vsugerovat,
    že se mu to bude hodit i jindy a jinde)
  • každý je jiný (ne jen 4 typy:
    cholerik;sangvi­nik;flegmatik;me­lancholik, ale aspoň 16 – MBTI)

Schůzky

  • lidi mají volno spíš ráno od 7 do 8.30 než večer
  • pokud nechodí do kostela, mnoho lidí má čas v neděli dopoledne
  • cílem k člověku je ovládnout jeho životního partnera (musí
    organizaci fandit) – když bude partner s (naší) organizací bojovat,
    přirozeně vyhraje a mi přijdeme o dotyčného člověka

Jak dokončovat věci

  • i když mám v klanedáři 3 hodiny volno neříct si „v tom čase
    udělám to a to“, ale do kalendáře si rovnou zadat „těchto 30 minut
    budu dělat to a to“
  • do kalendáře si dát vše, tedy „skoro vše“ – mít v kalendáři
    rodinu a ne koníčky je průšvih („Ona: dívám se ti do kalendáře –
    v sobotu jdeme do kina a koukám, že v neděli nemáte fotbal“ – „On:
    máme, ale to je snad jasný, to si nemusím psát“ ⇒ „Ona: a mě si psát
    musíš?!“ ⇒ průser :) )
  • NEJ FÍGL: volné bloky v kalendáři je čas jen pro nejbližší, vše
    ostatní tam je

Projektový manažer

  • kontroluje, že práce se postupně v čase plní

Jak motivovat k dokončení
práce

  • lidi musí vědět, že mají zodpovědnost (nedotáhnout to za ně, když
    nezvládají!)
  • někdo to dostane za úkol – nezvládne to nejlépe (třeba to i úplně
    krachne) – moc mu nenadávat, jen si s ním promluvit, co by šlo příště
    udělat líp
  • po neúspěchu dotyčný:
    • do toho příště půjde znovu a bude to lepší
    • už do toho nikdy nepůjde, ale bude zodpovědnější při plnění úkolů
      (bude vědět jaký je to problém, když něco nedodá včas apod.)
  • každý by si měl odřídit nějaký projekt

Přemýšlet o naší organizaci

  • ale nepřemýšlet co bude za půl roku, ale co bude s organizací za
    3 roky (kde budou lidi, v jaké situaci atd.)

Můj závěr:

  • doma jsem si udělal na netu první bezplatný jednoduchý test MBTI (cca
    40 otázek) a velmi překvapivě jsem se v popisu našel – jsem nejspíš
    ENFP – dokážu slušně vést tým, snažím se hledak kompromis,
    v každém vidět to dobré, nadchnu se pro nové věci, ale mám problém
    dotáhnout myšlenku a pamatovat na vše, pracuju nárazově … to jsem
    já :)
  • organizace potřebuje Manažera, který bude lidem
    přerozdělovat práci
  • organizace potřebuje projektového Manažera, který bude kontrolovat, že
    práce se plní
  • snažím se dělat obojí, ale poměrně nárazově :)
  • musím se naučit více lidem svěřovat úkoly s plnou
    zodpovědností – když to za ně nakonec udělám, je to k ničemu
    (nepoučí se)

Jak pracovat s teenagery
[Jirka Heller]

  • povídali jsme si o práci s teenagery (zejména věk 12–15)
  • na každého náctiletého a dospělého člověka působí 3 věci:
    • I. rozum
    • II. srdce (emoce) – často nejdůležitější důvod proč chodí lidi
      do oddílu
    • III. pudy (ve 12.-13. roku vpadá do života člověka sexualita)
  • když se s někým bavíme (dospělým), argumentací působíme většinou
    na I. a trošku na II., III. neřešíme
  • u teenagerů je pro rozhodování a chování III. a II. velmi
    podstatné

Práce s teenagery

  • pokud jedu na akci a řeknu si, že chci aby na konci byl každej
    „obohacen“ na pro jednoduchost 100bodů, musím počítat s tím:
  • člověk A přijede a sám o sobě je 90 bodový (pohoda, téměř bez
    práce se dostane na 100 bodů a je to supr)
  • člověk B přijede a je na 10 bodech – je nereálné, aby odjel jako
    100 bodový, posuneme ho třeba na 15,20, třeba i 40 bodů a bude se nám
    zdát, že jsme neuspěli, každý má ale úplně jinou startovní linii –
    jakýkoliv pokrok i malý je dobrý!

Pár více či méně jasných
poznámek:

  • holky dospívají o rok dřív
  • 85% „světonázoru“ (hodnotového žebříčku) se formuje mezi 12–15
    rokem věku, ve kterém se teenageři distancují od rodičů (oddíl může
    mít obrovský vliv na to jací budou)
  • vychloubání sexem v 15 je nerálné (zkresluje to naši představu
    o společnosti – průměrný věk prvního sexu se stále drží na
    18 letech)
  • mnoho teenagerů neví co se střízlivostí (nedokážou si vymyslet
    alternativu programu)
  • kdo má špatné rodiné poměry, spíš přilne k partě
  • teenageři oceňují přiznání chyby, naopak když se snažíme
    všemožně nepřiznat chybu velmi u nich klesneme
  • při práci s teenagery s nimi být na jedné lodi
    • dát jim na výběr (nechat je pomáhat chystat – už to bude i jejich
      program)
    • zakazovat jen když je to nutné
    • zbytečně neprudit (udržovat pohodu)
    • zkusit přístup „hele, mě jde o tebe, pojď mi pomoct ať se ti to
      tu líbí“

Návrhy na konkrétní aktivity

  • jít přes hudbu (hitparáda – hlasitá hudba + hlasování a diskuze co
    se jim na tom líbí, rozebírání textů atd. – i ti co je nic nebavilo
    budou zažraní)
  • diskuze (ať hledají řešní konrkétních problémů, např.: „holka
    má problém s kulkem, jak to řešit?“)
  • fotoseriál (děti svůj a ideálně vedoucí svůj zvlášť) – dát
    dětem kompetenci sami se obodovat
  • výzva – dokaž si něco (nejen sport, ale i morálka!)
  • důvěra – typicky pád důvěry – musí být promyšlené, vždy
    zařadit reflexi
  • noční hry, výsadky – noc je intimnější prostředí
  • čajovna – super alternativa, aby viděli, že není jen hospoda
  • film + diskuze o filmu
  • fyzická práce (dá se brát jako sociometrie – někdo hodně kecá, ale
    když se má makat tak nic nedělá)
  • masáže
  • atmosféra – nepodcenit přípravu prostředí
  • práce s počítačem (netypické hry)
  • korelace s jezevcem – dávat zodpovědnost brzo
  • hledat důvody proč jo než proč ne
  • velmi důležitá je osoba vychovatele

Sen noci svatojánské
[Maeltiner]

Tags: