TEDx: Jak se dožít vysokého věku

Úžasná TEDx prezentace na téma stárnutí.

Prezentace: http://www.ted.com/talks/dan_buettner_how_to_live_to_be_100

Jednou větou

Délka života je částečně i o štěstí, ale o 10-20 let přicházíme tím, co můžeme ovlivnit, přičemž existuje 9 pravidel, která jsou nenucená a podporují smysluplný a kvalitní život.

Mýty stárnutí

  • jsou léky na zpomalení stárnutí - neexistuje lék ani léčba proti stárnutí
  • člověk stárne celý život stejně rychle - běžná buňka v našem těle se "obnoví" každých 8 let (při obnově často dochází k chybám - jako neustálé kopírování té samé kazety) - 65 letý člověk z tohoto pohledu stárne 125x (!) rychleji než 12 letý [moje myšlenka: začínáme stárnout vlastně až zhruba od sedmi let]
  • každý se může dožít 100 let - každý nemůže - je to genetická loterie (cca 1:5000)
    • běžné tělo se s dobrou péčí dožije 90 let (ženy o něco více) - těch 10-20 let co se v průměru dožíváme méně (dle oblasti světa) se dá "zachránit"

4 oblasti světa, kde je dlouhá délka života

  • hory na Sardínii
    • jsou to pastevci
    • stálá a ne intenzivní fyzická zátěž
    • většinou rostliná strava, živočišná ze zvířat z volné pastvy
    • příznivé nastavení společnosti (běžná západní společnost = nejlepši jsou ti okolo 24. roku života, oproti tomu na Sardínii, že kdo je nestarší, je nejmoudřejší, nejváženější, ...)
  • Okinawa
    • 5x více stoletých než v Americe, pětina rakoviny prsu a tlustého střeva a šestina kardiovaskulárních nemocí
    • rostliná strava, 8x víc tofu než američané; nepřejídají se (menší talíře, jídlo se servíruje mimo stůl - musí si ho donést ke společnému stolu + Konfuciova rada "jez do 80%" [osobní poznámka: jako naše "jez do polosyta"] - mozku trvá 30 min než nám řekne, že jsme plní)
    • sociální poměry (osamělost zabíjí) - sdružují se do skupin, které se schází celý život
    • nemají produktivní věk a lenošský důchod - neznají výraz pro "důchod" - každý má svoje "ikigai" - volně řečeno "důvod proč ráno vstáváte" (ne jak "západní důchodci", kteří ten důvod vstát mnohdy nemají)
  • pozn: v Americe našli míst s nadprůměrným věkem víc, ale museli zavrhnout místa, která se vylidňují (mají vyšší poddíl lidí vysokého věku, ale málo mladých)
  • Advenitsté sedmého dne v Americe
    • jednou za týden mají 24 hodinový "oddech"
    • zaměřují se na rostlinou stravu - dle bible
    • chodí na výlety do přírody
  • a 4. "blue zone" z obrázku je Costa Rica (v prezentaci nezmíněna)

Souhlasné věci pro délku života:

  • pravidelné rituály, které zklidňují
  • rituály stmelující s ostatními
  • primárně rostliná strava

Dva nejnebezpečnější roky našeho života

  • už 1. rok života (kojenecká úmrtnost)
  • a potom rok, kdy jdeme do důchodu (ztratili jsme z našeho pohledu velkou část smyslu našeho života)

9 pravidel pro dlouhý život (na základě pozorovaného)

  • Move naturally
    • (1.) = necvičit - nebo aspoň ne ve smyslu "jdu si jednou týdně pořádně dát do těla" - prostě vyvíjet běžně, běžnou fyzickou aktivitu
  • Right Outlook
    • (2.) (Downshift) - pravidelný odpočinek = uklidnění
    • (3.) (Purpose now) - utvrzení smysluplnosti (modlení, uctívání předků...)
    • uklidnění i jen na 15 minut denně podporuje (samo)léčbu prozánětlivého stavu organizumu
    • bez odpočinku dlouhodobý stres zvyšuje šanci na kardiovaskulární i jiné choroby
  • Eat wisely
    • (4.) (Wine @5) - dát si trochu alkoholu (často, ale nepřehánět to)
    • (5.) (Plant slant) - jíst zejména rostlinou stravu
    • (6.) (80% Rule) - jíst do polosyta
  • Connect
    • (7.) (Loved ones first) - rodinu mít na prvním místě (starají se o děti i rodiče, jejich děti se budou starat zase o ně)
    • (8.) (Belong) - žít v komunitě co se podporuje
    • (9.) (Right tribe) - být obklopen stejně (pozitivně) smýšlejícími (když máte 3 kamarády co mají nadváhu, máte 50% větší šanci mít taky nadváhu)

Závěrem

Není žádná krátká cesta k dlouhověkosti - dietu vydrží a využije sotva 2% lidí, na cvičební programy lidi rezignují většinou do 10 měsíců, delší život je běh na dlouhou trať a taky je to o štěstí.

Tags: